Verksted

Øivind Farmen, trekkspillverksted

Stemming av trekkspill

Alle trekkspill endrer stemming over tid. Faktorer som påvirker stemmingen er generell endring i de "levende" materialer som et trekkspill er bygget av, temperaturer og luftfuktighet under bruk og lagring m.m. Fagmessig kunnskap er særdeles viktig for god stemming. På den andre siden kan ufagmessig utført stemmejobb gjøre ubotelig skade på stemmene. Vær trygg på den fagmessige kvalitet før du leverer et spill til stemming!

Mekaniske problemer

Et trekkspill består av inntil 14 000 små og store deler og er en meget delikat og flott mekanisk innretning. Små feil kan gi store praktiske problemer, men være relativt enkle å rette for en kyndig person. Det kan det imidlertid også i blant være omfattende arbeid for å komme til en enkel liten ting. Ta kontakt hvis du har noen problemer med trekkspillet ditt, så finner vi ut av feilen. 

Skader i chassis

Større og mindre skader i chassis kan oppstå etter slag og støt. God materialkunnskap og erfaring kan imidlertid gjøre dette både funksjonelt helt topp og svært pent igjen etter reparasjon.

Luftlekkasjer

Luftlekkasjer i trekkspill tenker mange vil være knyttet til belgen. Men veldig ofte er det andre forhold som er årsaken. Erfaring og fagkunnskap hjelper til å finne frem til korrekt løsning ved lekkasjeproblemer.

Tilstandsrapport ved kjøp/ salg av trekkspill

Et trekkspill har ulike aspekter som påvirker tilstanden, og som en fagperson kan gi en uttalelse om for å avdekke behov for eventuelt nødvendige reparasjoner. Som selger kan du gi trygghet for varen og forenkle et salg, som kjøper kan du skaffe deg oversikt og spare overraskende, betydelige kostnader.

Pris for tilstandsrapport med skriftlig vurdering: kr. 975,- (inkl. mva).

Verkstedpriser

Pris pr. time: kr. 664,- + mva (kr. 830 inkl. mva)


Priser på ulike serviceoppdrag og stemming avhenger av oppdragstype, instrumenttype og tilstand. Ta kontakt på e-post farmen@farmen.net eller telefon 90 01 16 14.

Prisantydning og gode råd gis alltid så langt det er mulig før arbeid påbegynnes, med fokus på godt utført arbeid til en fornuftig kostnad og i god kundedialog.